Richard David Precht



Felsefeyi, nörobilimden psikolojiye dek yepyeni bir biçimle tanıtan Precht bu videoda Almanyadaki okul sistemini çocuklara yapılan hainlik olarak nitelendiriyor.
Acaba bu videoda konu edilenler arasında bizim okul sistemimizle de benzerlikler var mı?

Bu videoda Yazar Richard David Precht'in "Anna, die Schule und der liebe Gott" adlı kitabı hakkında konuşuluyor. Bire bir çeviri değildir.


Kitabın yankılarından ortaya çıkan sorulara yanıt olarak kitabında dile getirdiği düşüncelerini aktarıyor Filozof- Yazar Precht.
Videoda:  -  Biz aramızda düşünsek 6 - 18 yaş çocukların yaşantısı ile ilgili faydalı ne yapabiliriz, diyelim ki okul diye bir şey yok. Adına okul deriz ya da başka bir şey, bir buluş yapma yolunda düşünürüz. Yardım alırız, gelişim psikologlarına, öğrenim teorisyenlerine sorarız, pedagoglar çağırırız, öğrenmenin nasıl olduğunu öğrenmek için en doğru zaman ve ortamın nasıl ne zaman olacağını hangi şartlarda en iyi öğrenmenin gerçekleşeceğini araştırıp bir öğrenme programı oluştururuz. Şunu öncelikle bilmeliyiz ki, bu ortaya çıkan sonucun muhtemel % 95 oranında bugünkü okullarımızla hiçbir alakası olmadığını görürdük. En önemli merak edilen soru şu ki, bu işi nasıl yapabiliriz. Kendi kendimize nadir sorduğumuz soru: Önümüzdeki on yıl içinde okulun görünümü nasıl olacak, sahip olmak istediğimiz harika okul nasıl olmalı? Eğitimin tam zıddı olan uygulamalar yapıyoruz. Bazı eyaletlerde 13. okul yılını kaldırdık. Çocuklarımızın çocukluğunu ellerinden alıyoruz, onlara küçük yetişkinler gibi davranıyoruz. Onlara en kısa yoldan en çok miktarda konu dolduruyoruz. Sonuçta da buna öğrenim seviyesini yüksek oluşturuyoruz diyoruz.
Her eğitim uzmanının iddia edeceği gibi, eğer gerçekten eğitim kazandırılmak isteniyor ise bazı olmazsa olmazlarınız olmalı. Eğer hedef eğitim ise bilgi sakinlik içinde özgürce kombine edilebilir olmalı, eğer amaç eğitim kazanımı ise siz kendinizi sürekli baskı altında hisset-memelisiniz. Bizim bu yaptıklarımız hep kötü bir öğrenim seviyesine götürüyor. Sanıyoruz ki, yoğun bir öğrenme planımız olursa öğrenimi iyi bir seviyeye çıkarırız fakat gerçekte tam da tersini elde ediyoruz.
Şu an uygulamada olan okullarımız 1900'lü yıllarda icat edilmiştir. Prusyalıların başlattığı bir sistem. O zaman okullar askeri kışla tarzında inşa edilmiş, o zamanın şartlarında  memur olsun işçi olsun itaatli soru sormayan kendisine söyleneni itirazsız yapacak aynı zamanda yetenekli donanımlı çalışanlara ihtiyaç olduğu düşüncesi ile okullar programlanmış. Eş zamanlı olarak reform pedagojisi ortaya çıktı Montessori ve benzerleri bu yapılanların çocuklara uygun olmadığını savundular ama çabalarına rağmen kendilerini kabul ettiremediler çünkü Prusyalı Devlet Montessori çocukları istemiyordu, işine yaramazdı.
Haksızlık etmeyelim, altmışlı yıllarda yeniden eğitim tartışmaları başladığında öğretmenlerin çocukları dövmesi gibi bazı uygulamalar atıldı iyi davranan öğretmenler çoğaldı. Bir parça da olsa okul kavramı algılaması iyileşti.

Bugün, günümüzde şartlar değişti o zamanki ihtiyaçlar yok ama yine eğitim sistemi değişmedi. Doğal kaynakları kıt olan eğitimli insana ihtiyacı çok olan bir ülke olarak hala sanki Prusya'ya itaatkar köle ruhlular yetiştiriliyor muş gibi devam ediliyor.(.......)Konuşma devam ediyor ve çözüm önerisinden söz ediliyor. Mesela Almanya'da gerekliliğine bakılmaksızın herkese kanunen çocuk parası veriliyor. Yasaya dokunmadan çocuk parasına ihtiyacı olmayan kişiler için bu meblağ 10 Euro'ya düşürülür İhtiyacı olanlara yine önceki gibi tam ödenir ve arada çıkan fark toplandığı zaman muazzam bir meblağ oluşur ve bu para olduğu gibi eğitime harcanır. Denerek bir çözüm önerisi örneği veriliyor ve ileriki günlerde Bregens'de eğitimi iyileştirmek isteyen herkesin katılabileceği bir sempozyum yapılacağı haberi veriliyor ve söz bitiyor.

"Soru sormak, hiç bir zaman unutulmayacak olan bir yetenektir."
Richard David Precht

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Wolfgang Borchert - Geceleri fareler uyur tabii ki...

Wolfgang Borchert - Mutfak Saati

André Stern hiç okula gitmemiş 42 yaşında bir çocuk